Renovace

Renovace autokaru ŠKODA 706 RTO LUX

Cílem renovace tohoto historického autobusu bylo uvést jej do plně provozního stavu, odpovídající plně původní specifikaci nově vyrobených vozidel tohoto typu LUX v Karose Vysoké Mýto.

Lakování exteriéru autokaru bylo zvoleno s odkazem na originální dobové schéma, použité poprvé právě na „Bruseláku“ a následně na některých exportních sériích. Důvodem pro jeho použití bylo jeho líbivé netradiční řešení i jednoznačné odlišení od nejčastějšího řešení používaného v Československu. Přitom zejména z počátku výroby těchto autobusů existovalo velké množství variant lakování, ať již standardních, firemních nebo dokonce zakázkových.

Řešení interiéru odpovídá výběrem materiálů těm dobovým, užitá barevná kombinace pak odpovídá zakázkovému řešení. Po vzoru „Bruseláku“ a některých dálkových verzí RTO je autokar dovybaven kuchyňkou s ledničkou, aby cestující měli k dispozici veškerý komfort.

Historie autokaru

  • Vyroben roku 1967
  • První držitel Závodní výbor ROH – Odborový svaz pracovníků Československé lidové armády, Automobilní opravářský závod Přelouč, spadající pod Ministerstvo národní obrany
  • Leden 1978 – první generální oprava, provedená přímo ve svém působišti, blíže nespecifikovaná, leč z podstaty následujících oprav šlo zřejmě o karosářské práce
  • Srpen 1979 – generální oprava motoru, provedená výměnným způsobem v Československých automobilových opravnách v Čáslavi
  • Červen 1981 – generální oprava podvozku výměnným způsobem v Československých automobilových opravnách v Čáslavi, současně byl v rámci podvozkového kompletu vyměněn i motor
  • 31. srpna 1984 – prodán novému držiteli Tělovýchovné jednotě Spartak Telč
  • Březen 1985 – ve vlastní režii Spartaku provedena střední oprava podvozku
  • Duben 1989 – klempířské práce karosérie, klasifikované jako SO, provedené ve Společném zemědělském podniku pro opravu strojů v Telči
  • 30. května 1990 – prodán prvnímu ze šesti soukromých vlastníků, které vystřídal do roku 2007
  • Srpen 1990 – propadá poslední technická prohlídka, autobus 14 let chátrá
  • Další platnou technickou prohlídku získává až roku 2004 u posledního majitele před ANVI TRADE s.r.o., který konečně provedl alespoň nezbytné opravy pro získání provozuschopného stavu (brzdy, uložení zadní nápravy, opravy koroze)
  • 15. květen 2007 – Lux se dostává do vlastnictví ANVI TRADE s.r.o.
  • 10. leden 2008 – zahájení kompletní renovace
  • 11. červen 2009 – ukončení renovace, v průběhu které bylo odpracováno téměř 9 000 vykazovatelných hodin, absolvování technické kontroly s výsledkem bez jakýchkoliv závad, zahájení provozu
                   

      

 

Na renovaci autokaru ŠKODA 706 RTO LUX se svými pracemi podílely


Firmy

  • ANVI TRADE s.r.o., Praha – vedení, příprava a koordinace renovace, technologie oprav, zajišťování náhradních dílů, pokládka podlahy
  • Dopravní podnik města České Budějovice, a.s., Divize Trolejbusy, Provoz trolejbusové opravny, České Budějovice – klempířské, mechanické a elektrikářské práce, koordinace renovace
  • ČSAD JIHOTRANS, a.s., České Budějovice, Divize služeb, Lakovna – provedení celolaku karosérie
  • ALTAMIRE s.r.o., České Budějovice – pískování podvozku a skeletu karosérie, nástřik základové barvy
  • GOOD LACK, Blatná, prášková lakovna a pneuservis – opravy, pískování a stříkání kovových dílů podvozku i interéru autobusu, dodávka pneumatik
  • Čalounictví Jana Němečková, Lišov – čalounění interiéru autobusu
  • AUTOMA Car spol. s r. o., České Budějovice – zajištění originálních náhradních dílů

Osoby

  • Karel Pelda ml., automechanik
  • Josef Pilný, karosář
  • Milan Mácha, elektromechanik
  • Karel Pelda, automechanik
  • Petr Mráz, automechanik
  • David Nič, karosář
  • Rudolf Hubený, karosář
  • Pavel Neumann, elektromechanik
  • Jiří Pešička, elektromechanik
  • Vladimír Kaňka, automechanik
  • David Bouška, elektromechanik
  • Pavel Kříž, elektromechanik
  • Karel Schaffelhofer, soustružník
  • Michal Blažek, gumař
  • Tomáš Andrlík, práškové lakování
  • Martin Rodina, práškové lakování
  • Miloslav Farka, mistr lakovny
  • Petr Čapek, pokládka podlahoviny
  • Jana Němečková, čalouník
  • Jiří Marek, technolog oprav
  • Bruno Grötschel, zajišťování náhradních dílů
  • Jindřich Pícha, mistr oprav, vedoucí provozu trolejbusové opravny
  • Libor Andrlík, vedení renovace, technologie oprav

Všem těmto osobám patří velké poděkování za pečlivou, kvalitní a trpělivou práci.